Aktiviteter

Kalendarium


Kalendarium


Coompanion webbinarium

En eftermiddag fylld av konkreta tips och möjligheter till
finansiering!

20 oktober
14.00-16.00
Online

coompanion
Så hittar ni finansiering!

Är ni ett kooperativ eller småföretagare? Eller driver du en verksamhet tillsammans med andra som skapar samhällsnytta?

Saknar ni kapital för att ta nästa steg? Välkommen att delta på ett webbinarium där du får möta flera olika aktörer som arbetar med att finansiera samhällsnyttiga verksamheter – och som förhoppningsvis kan möjliggöra er resa framåt.

Läs mer och anmäl dig via knappen nedan.

Inspelade föreläsningar


Luleå kommuns inköpskontor informerar

Josefine Hallin och Ann Helen Ainers arbetar som upphandlare på inköpskontoret hos Luleå kommun och har stor kunskap om och erfarenhet inom allt som rör upphandlingsprocessen.

ann helen ainers & joseifne hallin
Upphandlingar – så skapar du ett vinnande anbud!

Josefine Hallin och Ann Helen Ainers, erfarna upphandlare från Luleå kommun, delar under en lunchföreläsning med sig av sina kunskaper och insikter om upphandlingar, hur de fungerar och vad som krävs för att lämna ett anbud. Josefine har över 10 års erfarenhet inom området och Anna Helen har arbetat i över 7 år med inköp och offentlig upphandling, främst inom varor och tjänster. Under föreläsningen ger de en grundläggande genomgång av upphandlingsprocessen.

Du får konkreta tips och exempel på vad som krävs för att lämna ett korrekt anbud. Föreläsningen vänder sig till mindre och medelstora företag.

Om Ulrika Sundqvist

Ulrika är affärsutvecklare på Coompanion i Norrbotten. Hon har lång erfarenhet av verksamhetsutveckling och affärsrådgivning med fokus på samhällsentreprenörskap.

coompanion
Effektmätning

En ”traditionell” entreprenör mäter sitt resultat i ekonomiska siffror genom till exempel omsättning och vinst. För en samhällsentreprenör är ofta inte det ekonomiska resultatet viktigast, utan den nytta och effekt hen bidrar till. Då är det bra att kunna mäta effekten – för egen del för att utveckla verksamheten, men också för att kommunicera till partners, politiker, medarbetare och eventuella finansiärer.

Det finns inga mallar eller bokföringsprogram för att mäta effekt, och metoderna kan skilja sig åt lika mycket som entreprenörernas olika idéer. Under den här föreläsningen får du en kort introduktion till ämnet effektmätning, med såväl de möjligheter som utmaningar det innebär!

Ulrika är affärsutvecklare på Coompanion i Norrbotten. Hon har lång erfarenhet av verksamhetsutveckling och affärsrådgivning med fokus på samhällsentreprenörskap.

Om Jenny Frick

Jenny Frick jobbar som affärsutvecklare och rådgivare hos Coompanion Halland, och brinner för hur inre och yttre hållbarhet och utveckling hänger ihop.

coompanion
Inner Development Goals

Lär dig om grunderna i IDG, Inner Development Goals, och om det ramverk som handlar om specifika mänskliga förmågor som kan hjälpa oss både som individer och i organisationer och företag för att bli bättre och tryggare i det sätt vi jobbar mot hållbarhet och välbefinnande!

IDG är ett ramverk och en accelerator för att uppnå de globala målen och för att kunna lösa några av de mest komplexa samhällsutmaningarna, som utgår från den förändring som börjar med och i oss själva.

Jenny Frick jobbar som affärsutvecklare och rådgivare hos Coompanion Halland, och brinner för hur inre och yttre hållbarhet och utveckling hänger ihop.

Om Sara Olsson

Hållbara Sara är avfallsingenjören som växlade om till egenföretagare med 50 000 följare på sitt Instagram-konto. Hon är en högt anlitad föreläsare i hela landet inom hållbarhet och slow business.

hållbara sara
Från klimatångest till Slow Business-företagande

Vill du driva ett företag med värderingar i fokus? Som maximerar samhällsnytta och har hållbarhet, klimat och miljö självklart integrerat i affärsmodellen?
Då är slow business något för dig!

Sara Olsson, ”Hållbara Sara”, gick från utbränd avfallsingenjör till Slow Business – att bedriva ett hållbart företag som passar in i en hållbar livsstil.
Under föreläsningen berättar Sara om sin resa från klimatångest, med en utmattning i bagaget, till sitt företag som influencer, föreläsare och konsult.
Du lär dig principerna bakom slow business och hur du kan implementera dem i ditt entreprenörskap så att både du, ditt företag och planeten kan blomstra.

Om Malin Hollström

I sin roll som VD och affärsutvecklare på Tailorbird agerar Malin Hollström förändringsledare och rådgivare till ledare, styrelser och ledningsgrupper. Som rådgivare tillför hon ny kunskap om ledarskap och tillväxt genom ett starkare organisatoriskt fokus på kunden och den mänskliga upplevelsen.

tailorbird
Hur du får fler kunder att välja dig

Att förstå hur människor tänker och agerar kan vara skillnaden mellan att vara inget alternativ och att vara det oemotståndliga valet.

Vi människor fattar långt ifrån alla beslut på logik och för att vinna på marknaden krävs förutom plats i människors hjärnor via exempelvis reklam även en förståelse för människors beteendemönster inför ett val.

Under den här timmen kommer Malin Hollström från Tailorbird visa hur du kan få fler kunder att välja din produkt eller ditt företag genom att fokusera på kundens upplevelse och att eliminera enkla hinder som gör att du inte blir vald.

Om Sara Olsson

Hållbara Sara är avfallsingenjören som växlade om till egenföretagare med 50 000 följare på sitt Instagram-konto. Hon är en högt anlitad föreläsare i hela landet inom hållbarhet och slow business.

Hållbara sara
Cirkulära affärsmodeller i praktiken

Rusta dig och ditt företag för framtiden genom att börja bygga cirkulära affärsmodeller.

Hållbariseringen är här för att stanna och kommer påverka företag på marknaden precis som både digitaliseringen och globaliseringen gjort. I framtiden krävs ett högre resursutnyttjande genom nya resurssnåla affärsmodeller – om företag idag säljer sju enheter handlar framtiden istället om att sälja en enhet sju gånger genom nya innovativa affärsmodeller.

Den här föreläsningen riktar sig till dig som är nyfiken på affärsmodeller som bygger på cirkulära och återskapande faktorer som återbruk och återvinning. Du lär dig grundprinciperna för cirkulär ekonomi och får exempel på cirkulära företag i praktiken.

Om Mats Långström

Mats Långström, varumärkesstrateg på Oh My blir er guide på resan. Mats har mer än 25 års erfarenhet inom affärsutveckling, varumärkesstrategi och kommunikationsstrategi där han varit med och byggt upp många starka varumärken.

OH MY
Få koll på ditt strategiska varumärkesarbete

Alla varumärken bygger på samma grunder. Om vi kan få koll på byggstenarna, jobba strategiskt med våra grunder och vår position så kan vi sikta på att vara unika snarare än att vara bäst.

Att vara bäst eller billigast är som regel alltid sämre än att vara unik. Här får du också konkreta exempel på hur framgångsrika jobbar med att skapa sig en unik position för bättre lönsamhet.

Om Agnes Thurfjell

Agnes Thurfjell, Sociala medie-strateg på Oh My. Är utbildad inom digital strategi och har skapat innehåll för kunder i många olika branscher.

OH MY
Vässa närvaron på dina sociala medier

Hur många inlägg i veckan ska man publicera egentligen? Behöver man finnas på alla kanaler? Och vad ska man egentligen publicera?

Vi guidar dig genom sociala medie-djungeln och hjälper dig hitta rätt kanaler och innehåll för just din verksamhet och målgrupp. Föreläsningen passar både dig som precis börjat med sociala medier och dig som har lite mer erfarenhet.

Om Niklas Berg

Niklas Berg är en erfaren affärsutvecklare och föreläsare med passion för nya idéer som sticker ut och blir kända. Grundare av ett 10-tal byråer inom marknad- och kommunikation med rollen att komma med kreativa lösningar som gör hela skillnaden. På Tailorbird hjälper Niklas dagligen företag att utveckla nya koncept, affärsområden och varumärken.

tailorbird
Konsten att synas och bli känd

Har du någonsin undrat vad som krävs för att ditt företag ska bli känt? Eller hur det du gör kan förvandlas till den sortens historia som sprider sig som en löpeld och diskuteras i fikarum?

Alla, från småföretag till storföretag, har en unik historia att berätta, något som kan fängsla och engagera andra. Men för att verkligen tränga igenom bruset av tusentals budskap vi bombarderas med varje dag, måste vi förstå hur våra hjärnor fungerar och vilka knep som krävs.

Under en timme får du lära dig konsten att upptäcka de berättelser inom ditt företag som har potential att sprida sig som får dig att känna dig stolt. Det är en resa som tar dig från att vara ett företag till att bli en del av det kollektiva samtalet, och det börjar med att lära sig konsten att synas och bli känd.

Om Sara Ohlson

Hållbara Sara är avfallsingenjören som växlade om till egenföretagare med 50 000 följare på sitt Instagram-konto. Hon är en högt anlitad föreläsare i hela landet inom hållbarhet och slow business.

Hållbara Sara
Från klimatångest och utmattning till företagsverksamhet

Om Jan

Jan Svensson är civilekonomen som utöver sitt arbete som rådgivare på Coompanion i Göteborg även är verksamhetsledare för Mikrofonden Väst samt ordförande för Mikrofonden Sverige.

mikrofonden sverige
Finansieringsbuketten

Det finns många olika sätt att finansiera start av företag och kooperativ. Vid detta tillfälle går Jan Svensson igenom ett stort antal finansieringsverktyg, t.ex. crowdfunding, sponsring, bankfinansiering, riskvilligt kapital, garantier, leasing, ägarkapital mm.

Om My

My Dahlstrand är UI och UX-designer på Oh My. My har arbetat på reklambyrå och är en klassisk Art Director i grunden, men har under de senaste åren uteslutande arbetat med digital design och UX.

Oh my
Tips och trix för en bättre webb

Om Sara Ohlson

Hållbara Sara är avfallsingenjören som växlade om till egenföretagare med 50 000 följare på sitt Instagram-konto. Hon är en högt anlitad föreläsare i hela landet inom hållbarhet och slow business.

Hållbara Sara
Slow business – hållbart företagande

Lär dig principen för ”slow business” och våga ifrågasätta vedertagna normer om hur och varför företag kan och ska bedrivas. Ifrågasätt tillväxt: för vems skull och på vems bekostnad ska bolag växa och hur? Föreläsningen går igenom hur ”slow business” kan leda till kreativitet och ett varaktigt välmående bortom normerna för hur företag ska bedrivas och myten om företag som enbart vinstdrivande. Hur du och ditt företag kan blomstra utan att överskrida dina – eller planetens gränser.

Om Mats

Mats Långström, varumärkesstrateg på Oh My blir er guide på resan. Mats har mer än 25 års erfarenhet inom affärsutveckling, varumärkesstrategi och kommunikationsstrategi där han varit med och byggt upp många starka varumärken.

oh my
Utveckla dina affärer med Business Model Canvas

I den här lunchföreläsningen fokuserar vi på hur vi kan utveckla vår affärsmodell med hjälp av Business Model Canvas och Value Proposition Canvas. Hur skapar vi ett värdeerbjudande, och hur kan vi tänka kring kundsegment? Och hur hänger allt ihop? Kan vi optimera affären genom återkommande intäkter innan vi tar kostnader? Men framförallt, hur kan vi på sikt skala upp vår affärsmodell?

Om Sara Ohlson

Hållbara Sara är avfallsingenjören som växlade om till egenföretagare med 50 000 följare på sitt Instagram-konto. Hon är en högt anlitad föreläsare i hela landet inom hållbarhet och slow business.

hållbara sara
Cirkulära affärsmodeller i praktiken

Om Agnes

Agnes Thurfjell, Sociala medie-strateg på Oh My. Är utbildad inom digital strategi och har skapat innehåll för kunder i många olika branscher.

Oh my
Vässa närvaron på dina sociala medier

Om Fanny

Fanny Holländer, art director på Oh My tar er igenom om grunderna i (CX) Customer experience och ger inspirerande exempel på vägen. Fanny har jobbat med design och varumärken i 15 år, och har de senaste 6 åren haft en inriktning mot kundresan/CX.

Oh my
Så får du nöjdare kunder

Om Sara Ohlson

Hållbara Sara är avfallsingenjören som växlade om till egenföretagare med 50 000 följare på sitt Instagram-konto. Hon är en högt anlitad föreläsare i hela landet inom hållbarhet och slow business.

hÅLLBARA SARA
Så bygger du hållbart företag

Utbildningen ger handfasta tips steg-för-stag och område för område för hur du kan bygga hållbart företagande från start eller genomföra en hållbarhetsomställning. Man får också en genomgång över varför företag ska ställa om och anpassa sig till den stora hållbarhets-omställningen som sker. Deltagarna får tips och handfasta råd för man kartlägger, analyserar, utvecklar, sätter upp hållbara mål samt följer upp och kommunicerar sitt hållbarhetsarbete.

Om Mats

Mats Långström, varumärkesstrateg på Oh My blir er guide på resan. Mats har mer än 25 års erfarenhet inom affärsutveckling, varumärkesstrategi och kommunikationsstrategi där han varit med och byggt upp många starka varumärken.

Oh my
Jobba strategiskt med arbetsgivarvarumärket

Om Jan

Jan Svensson är civilekonomen som utöver sitt arbete som rådgivare på Coompanion i Göteborg även är verksamhetsledare för Mikrofonden Väst samt ordförande för Mikrofonden Sverige.

Mikrofonden sverige
Bootstrapping – Starta företag utan kapital

Hur kan du starta ett företag med 1000 kr på fickan? Jan Svensson går igenom några bootstrappingstrategier som syftar till att minimera kapitalbehovet. T.ex. låna, dela och hyra resurser. Offentliga resurser, volontärer mm.

Våra samarbetspartners