Inspelade föreläsningar

Inspelade föreläsningar



Om Sara Olsson

Hållbara Sara är avfallsingenjören som växlade om till egenföretagare med 30 000 följare på sitt Instagram-konto. Hon är en högt anlitad föreläsare i hela landet inom hållbarhet och slow business.

20 mars
12.00-13.00
Inspelning tillgänglig

hållbara sara
Från klimatångest till Slow Business-företagande

Vill du driva ett företag med värderingar i fokus? Som maximerar samhällsnytta och har hållbarhet, klimat och miljö självklart integrerat i affärsmodellen?
Då är slow business något för dig!

Sara Olsson, ”Hållbara Sara”, gick från utbränd avfallsingenjör till Slow Business – att bedriva ett hållbart företag som passar in i en hållbar livsstil.
Under föreläsningen berättar Sara om sin resa från klimatångest, med en utmattning i bagaget, till sitt företag som influencer, föreläsare och konsult.
Du lär dig principerna bakom slow business och hur du kan implementera dem i ditt entreprenörskap så att både du, ditt företag och planeten kan blomstra.

Om Malin Hollström

I sin roll som VD och affärsutvecklare på Tailorbird agerar Malin Hollström förändringsledare och rådgivare till ledare, styrelser och ledningsgrupper. Som rådgivare tillför hon ny kunskap om ledarskap och tillväxt genom ett starkare organisatoriskt fokus på kunden och den mänskliga upplevelsen.

28 februari
12.00 – 13.00
Inspelning tillgänglig

tailorbird
Hur du får fler kunder att välja dig

Att förstå hur människor tänker och agerar kan vara skillnaden mellan att vara inget alternativ och att vara det oemotståndliga valet.

Vi människor fattar långt ifrån alla beslut på logik och för att vinna på marknaden krävs förutom plats i människors hjärnor via exempelvis reklam även en förståelse för människors beteendemönster inför ett val.

Under den här timmen kommer Malin Hollström från Tailorbird visa hur du kan få fler kunder att välja din produkt eller ditt företag genom att fokusera på kundens upplevelse och att eliminera enkla hinder som gör att du inte blir vald.

Om Sara Olsson

Hållbara Sara är avfallsingenjören som växlade om till egenföretagare med 30 000 följare på sitt Instagram-konto. Hon är en högt anlitad föreläsare i hela landet inom hållbarhet och slow business.

21 februari
12.00 – 13.00
Inspelning tillgänglig

Hållbara sara
Cirkulära affärsmodeller i praktiken

Rusta dig och ditt företag för framtiden genom att börja bygga cirkulära affärsmodeller.

Hållbariseringen är här för att stanna och kommer påverka företag på marknaden precis som både digitaliseringen och globaliseringen gjort. I framtiden krävs ett högre resursutnyttjande genom nya resurssnåla affärsmodeller – om företag idag säljer sju enheter handlar framtiden istället om att sälja en enhet sju gånger genom nya innovativa affärsmodeller.

Den här föreläsningen riktar sig till dig som är nyfiken på affärsmodeller som bygger på cirkulära och återskapande faktorer som återbruk och återvinning. Du lär dig grundprinciperna för cirkulär ekonomi och får exempel på cirkulära företag i praktiken.

Om Mats Långström

Mats Långström, varumärkesstrateg på Oh My blir er guide på resan. Mats har mer än 25 års erfarenhet inom affärsutveckling, varumärkesstrategi och kommunikationsstrategi där han varit med och byggt upp många starka varumärken.

7 februari
12.00 – 13.00
Inspelning tillgänglig

OH MY
Få koll på ditt strategiska varumärkesarbete

Alla varumärken bygger på samma grunder. Om vi kan få koll på byggstenarna, jobba strategiskt med våra grunder och vår position så kan vi sikta på att vara unika snarare än att vara bäst.

Att vara bäst eller billigast är som regel alltid sämre än att vara unik. Här får du också konkreta exempel på hur framgångsrika jobbar med att skapa sig en unik position för bättre lönsamhet.

Om Agnes Thurfjell

Agnes Thurfjell, Sociala medie-strateg på Oh My. Är utbildad inom digital strategi och har skapat innehåll för kunder i många olika branscher.

24 januari
12.00-13.00
Inspelning tillgänglig

OH MY
Vässa närvaron på dina sociala medier

Hur många inlägg i veckan ska man publicera egentligen? Behöver man finnas på alla kanaler? Och vad ska man egentligen publicera?

Vi guidar dig genom sociala medie-djungeln och hjälper dig hitta rätt kanaler och innehåll för just din verksamhet och målgrupp. Föreläsningen passar både dig som precis börjat med sociala medier och dig som har lite mer erfarenhet.

Om Niklas Berg

Niklas Berg är en erfaren affärsutvecklare och föreläsare med passion för nya idéer som sticker ut och blir kända. Grundare av ett 10-tal byråer inom marknad- och kommunikation med rollen att komma med kreativa lösningar som gör hela skillnaden. På Tailorbird hjälper Niklas dagligen företag att utveckla nya koncept, affärsområden och varumärken.

17 januari
12.00 – 13.00
Inspelning tillgänglig

tailorbird
Konsten att synas och bli känd

Har du någonsin undrat vad som krävs för att ditt företag ska bli känt? Eller hur det du gör kan förvandlas till den sortens historia som sprider sig som en löpeld och diskuteras i fikarum?

Alla, från småföretag till storföretag, har en unik historia att berätta, något som kan fängsla och engagera andra. Men för att verkligen tränga igenom bruset av tusentals budskap vi bombarderas med varje dag, måste vi förstå hur våra hjärnor fungerar och vilka knep som krävs.

Under en timme får du lära dig konsten att upptäcka de berättelser inom ditt företag som har potential att sprida sig som får dig att känna dig stolt. Det är en resa som tar dig från att vara ett företag till att bli en del av det kollektiva samtalet, och det börjar med att lära sig konsten att synas och bli känd.

Om Sara

Hållbara Sara är avfallsingenjören som växlade om till egenföretagare med 30 000 följare på sitt Instagram-konto. Hon är en högt anlitad föreläsare i hela landet inom hållbarhet och slow business.

5 december
12.00 – 13.00
Inspelning tillgänglig

Hållbara Sara
Från klimatångest och utmattning till företagsverksamhet

Om Jan

Jan Svensson är civilekonomen som utöver sitt arbete som rådgivare på Coompanion i Göteborg även är verksamhetsledare för Mikrofonden Väst samt ordförande för Mikrofonden Sverige.

28 november
12.00 – 13.00
Inspelning tillgänglig

mikrofonden sverige
Finansieringsbuketten

Det finns många olika sätt att finansiera start av företag och kooperativ. Vid detta tillfälle går Jan Svensson igenom ett stort antal finansieringsverktyg, t.ex. crowdfunding, sponsring, bankfinansiering, riskvilligt kapital, garantier, leasing, ägarkapital mm.

Om My

My Dahlstrand är UI och UX-designer på Oh My. My har arbetat på reklambyrå och är en klassisk Art Director i grunden, men har under de senaste åren uteslutande arbetat med digital design och UX.

16 november
12.00 – 13.00
Inspelning tillgänglig

Oh my
Tips och trix för en bättre webb

Om Sara

Hållbara Sara är avfallsingenjören som växlade om till egenföretagare med 30 000 följare på sitt Instagram-konto. Hon är en högt anlitad föreläsare i hela landet inom hållbarhet och slow business.

9 november
12.00 – 13.00
Inspelning tillgänglig

Hållbara Sara
Slow business – hållbart företagande

Lär dig principen för ”slow business” och våga ifrågasätta vedertagna normer om hur och varför företag kan och ska bedrivas. Ifrågasätt tillväxt: för vems skull och på vems bekostnad ska bolag växa och hur? Föreläsningen går igenom hur ”slow business” kan leda till kreativitet och ett varaktigt välmående bortom normerna för hur företag ska bedrivas och myten om företag som enbart vinstdrivande. Hur du och ditt företag kan blomstra utan att överskrida dina – eller planetens gränser.

Om Mats

Mats Långström, varumärkesstrateg på Oh My blir er guide på resan. Mats har mer än 25 års erfarenhet inom affärsutveckling, varumärkesstrategi och kommunikationsstrategi där han varit med och byggt upp många starka varumärken.

2 november
12.00 – 13.00
Inspelning tillgänglig

oh my
Utveckla dina affärer med Business Model Canvas

I den här lunchföreläsningen fokuserar vi på hur vi kan utveckla vår affärsmodell med hjälp av Business Model Canvas och Value Proposition Canvas. Hur skapar vi ett värdeerbjudande, och hur kan vi tänka kring kundsegment? Och hur hänger allt ihop? Kan vi optimera affären genom återkommande intäkter innan vi tar kostnader? Men framförallt, hur kan vi på sikt skala upp vår affärsmodell?

Om Sara

Hållbara Sara är avfallsingenjören som växlade om till egenföretagare med 30 000 följare på sitt Instagram-konto. Hon är en högt anlitad föreläsare i hela landet inom hållbarhet och slow business.

25 oktober
12.00 – 13.00
Inspelning tillgänglig

hållbara sara
Cirkulära affärsmodeller i praktiken

Om Agnes

Agnes Thurfjell, Sociala medie-strateg på Oh My. Är utbildad inom digital strategi och har skapat innehåll för kunder i många olika branscher.

19 oktober
12.00 – 13.00
Inspelning tillgänglig

Oh my
Vässa närvaron på dina sociala medier

Om Fanny

Fanny Holländer, art director på Oh My tar er igenom om grunderna i (CX) Customer experience och ger inspirerande exempel på vägen. Fanny har jobbat med design och varumärken i 15 år, och har de senaste 6 åren haft en inriktning mot kundresan/CX.

5 oktober
12.00 – 13.00
Inspelning tillgänglig

Oh my
Så får du nöjdare kunder

Om Sara

Hållbara Sara är avfallsingenjören som växlade om till egenföretagare med 30 000 följare på sitt Instagram-konto. Hon är en högt anlitad föreläsare i hela landet inom hållbarhet och slow business.

28 september
12.00 – 13.00
Inspelning tillgänglig

hÅLLBARA SARA
Så bygger du hållbart företag

Utbildningen ger handfasta tips steg-för-stag och område för område för hur du kan bygga hållbart företagande från start eller genomföra en hållbarhetsomställning. Man får också en genomgång över varför företag ska ställa om och anpassa sig till den stora hållbarhets-omställningen som sker. Deltagarna får tips och handfasta råd för man kartlägger, analyserar, utvecklar, sätter upp hållbara mål samt följer upp och kommunicerar sitt hållbarhetsarbete.

Om Mats

Mats Långström, varumärkesstrateg på Oh My blir er guide på resan. Mats har mer än 25 års erfarenhet inom affärsutveckling, varumärkesstrategi och kommunikationsstrategi där han varit med och byggt upp många starka varumärken.

21 september
12.00 – 13.00
Inspelning tillgänglig

Oh my
Jobba strategiskt med arbetsgivarvarumärket

Om Jan

Jan Svensson är civilekonomen som utöver sitt arbete som rådgivare på Coompanion i Göteborg även är verksamhetsledare för Mikrofonden Väst samt ordförande för Mikrofonden Sverige.

19 september
12.00 – 13.00
Inspelning tillgänglig

Mikrofonden sverige
Bootstrapping – Starta företag utan kapital

Hur kan du starta ett företag med 1000 kr på fickan? Jan Svensson går igenom några bootstrappingstrategier som syftar till att minimera kapitalbehovet. T.ex. låna, dela och hyra resurser. Offentliga resurser, volontärer mm.

Om Mats

Mats Långström, varumärkesstrateg på Oh My blir er guide på resan. Mats har mer än 25 års erfarenhet inom affärsutveckling, varumärkesstrategi och kommunikationsstrategi där han varit med och byggt upp många starka varumärken.

7 september
12.00 – 13.00
Inspelning tillgänglig

oh my
Vässa ditt strategiska varumärkesarbete

Alla varumärken bygger på samma grunder. Om vi kan få koll på byggstenarna, jobba strategiskt med våra grunder och vår position så kan vi sikta på att vara unika snarare än att vara bäst. Att vara bäst, billigast, snabbast är som regel alltid dyrare än att vara unik.

Om Sara

Hållbara Sara är avfallsingenjören som växlade om till egenföretagare med 30 000 följare på sitt Instagram-konto. Hon är en högt anlitad föreläsare i hela landet inom hållbarhet och slow business.

14 september
12.00 – 13.00
Inspelning tillgänglig

Hållbara Sara
Att ställa om till hållbart företagande

Vad är hållbart företagande och hur hänger de tre dimensionerna ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet ihop? Hållbarhet är inte en övergående trend och precis som globaliseringen och digitaliseringen kommer ”hållbariseringen” att förändra spelreglerna för företag på marknaden.

I den här utbildningen går vi igenom de övergripande strukturella frågorna inom politik, forskning och globala överenskommelser som företag idag måste förhålla sig till.

Syftet med utbildningen är att den som driver företag eller är på väg att starta ett företag ska förstå hur spelplanen håller på att förändras och vilka möjligheter som finns med att bygga hållbart företag från start.


Från klimatångest till Slow Business
Hållbara Sara

Sara Olsson, ”Hållbara Sara”, gick från utbränd avfallsingenjör till Slow Business – att bedriva ett hållbart företag som passar in i en hållbar livsstil. Under föreläsningen berättar Sara om sin resa från klimatångest, med en utmattning i bagaget till sitt företag som influenser, föreläsare och konsult.

Vill du driva ett företag som maximerar samhällsnytta och har hållbarhet, klimat och miljö självklart integrerat i affärsmodellen? Då är slow business något för dig!

Det här är en inspelning av en föreläsning från den 20 mars 2024 i Impact Accelerators regi.


Hur du får fler kunder att välja dig
Malin Hollström | Tailorbird

Att förstå hur människor tänker och agerar kan vara skillnaden mellan att inte vara ett alternativ och att vara det oemotståndliga valet. Lär dig mer om vilka mekanismer som styr oss som kunder och konsumenter och få en större förståelse för människors beteendemönster inför ett val. Här får du lära dig mer om hur du kan få fler kunder att välja just din produkt eller ditt företag genom att fokusera på kundens upplevelse och genom att eliminera enkla hinder som gör att du inte blir vald.

Det här är en inspelning av en föreläsning från den 28 februari 2024 i Impact Accelerators regi.


Få koll på ditt strategiska varumärkesarbete Mats Långström | Oh My

Alla varumärken bygger på samma grunder. Om vi kan få koll på byggstenarna, jobba strategiskt med våra grunder och vår position så kan vi sikta på att vara unika snarare än att vara bäst.
Att vara bäst eller billigast är som regel alltid sämre än att vara unik. Här får du också konkreta exempel på hur framgångsrika jobbar med att skapa sig en unik position för bättre lönsamhet.

Det här är en inspelning av en föreläsning från den 7 februari 2024 i Impact Accelerators regi.


Vässa närvaron på dina sociala medier
Agnes Thurfjell | Oh My

Hur många inlägg i veckan ska man publicera egentligen? Behöver man finnas på alla kanaler? Och vad ska man egentligen publicera?
Vi guidar dig genom sociala medie-djungeln och hjälper dig hitta rätt kanaler och innehåll för just din verksamhet och målgrupp. Föreläsningen passar både dig som precis börjat med sociala medier och dig som har lite mer erfarenhet.

Det här är en inspelning av en föreläsning från den 24 januari 2024 i Impact Accelerators regi.


Konsten att synas och bli känd
Niklas Berg | Tailorbird

Har du någonsin undrat vad som krävs för att ditt företag ska bli känt? Eller hur det du gör kan förvandlas till den sortens historia som sprider sig som en löpeld och diskuteras i fikarum?
Alla, från småföretag till storföretag, har en unik historia att berätta, något som kan fängsla och engagera andra. Men för att verkligen tränga igenom bruset av tusentals budskap vi bombarderas med varje dag, måste vi förstå hur våra hjärnor fungerar och vilka knep som krävs. Under en timme får du lära dig konsten att upptäcka de berättelser inom ditt företag som har potential att sprida sig som får dig att känna dig stolt.

Det här är en inspelning av en föreläsning från den 17 januari 2024 i Impact Accelerators regi.


Från klimatångest och utmattning till företagsverksamhet | Hållbara Sara

Inspirerande föreläsning om att bli sjuk av stress och klimatångest och hur man kan vända ångest till handlingskraft och hållbart företagande. Sara är avfallsingenjören som drabbades av klimatångest men som blev sjuk av stress.

I den här föreläsningen berättar Sara om sin resa som utbränd från sitt gamla jobb som avfallsingenjör och hållbarhetsambassadör på jobbet, hemma och i sociala medier som Hållbara Sara. Hon förklarar även hur en utmattningsdepression förändrat synen på hur vi lever våra liv; på klimatet, karriärsnormer, konsumtion och om hur ett hållbart liv och företagande gjort livet bättre.

Det här är en inspelning av en föreläsning från den 5 december 2023 i Impact Accelerators regi.


Finansieringsbuketten
Jan Svensson | Mikrofonden Sverige

Jan Svensson från Mikrofonden Sverige går igenom olika sätt att finansiera start av företag och kooperativ med en presentation av ett stort antal finansieringsverktyg som exempelvis crowdfunding, sponsring och bankfinansiering.

Det här är en inspelning av en föreläsning från den 28 november 2023 i Impact Accelerators regi.


Tips och trix för en bättre webb
My Dahlstrand | Oh My

My Dahlstrand från Oh My berättar om hur man behöver planera för och bygga in tillgänglighet i sina digitala kanaler, hur internet är en mänsklig rättighet, vilka lagkrav som finns och hur man jobbar med dessa på ett kreativt och inkluderande sätt.

Det här är en inspelning av en föreläsning från den 16 november 2023 i Impact Accelerators regi.


Slow Business – hållbart företagande
Hållbara Sara

Sara Olsson, Hållbara Sara, berättar vad principen för ”slow business” är och hur du vågar börja ifrågasätta vedertagna normer om hur och varför företag kan och ska bedrivas.

Det här är en inspelning av en föreläsning från den 9 november 2023 i Impact Accelerators regi.


Utveckla ditt företag med Business Model Canvas
Mats Långström | Oh My

Den här föreläsningen med Mats Långström från Oh My fokuserar på hur man kan utveckla sin affärsmodell med hjälp av Business Model Canvas och Value Proposition Canvas.

Hur skapar vi ett värdeerbjudande, och hur kan vi tänka kring kundsegment? Och hur hänger allt ihop? Kan vi optimera affären genom återkommande intäkter innan vi tar kostnader? Men framförallt, hur kan vi på sikt skala upp vår affärsmodell?

Det här är en inspelning av en föreläsning från den 2 november 2023 i Impact Accelerators regi.


Cirkulära affärsmodeller i praktiken
Hållbara Sara

Sara Olsson, Hållbara Sara, pratar om vad det innebär att bygga en cirkulär affärsmodell. Detta tillfälle syftar till att höja kunskapen om cirkulära materialflöden och affärsmodeller genom praktiska exempel och företag som finns redan idag.

Det här är en inspelning av en föreläsning från den 25 oktober 2023 i Impact Accelerators regi.


Vässa närvaron på dina sociala medier
Agnes Thurfjell | Oh My

Agnes Thurfjell från Oh My föreläser om hur du kan tänka för att vässa närvaron på dina sociala medier. Här får du en guidad tur genom sociala medie-djungeln och hjälp att hitta rätt kanaler och innehåll för just din verksamhet och målgrupp. Hur många inlägg/vecka ska man publicera egentligen? Behöver man finnas på alla kanaler? Och vad ska man egentligen publicera?

Det här är en inspelning av en föreläsning från den 19 oktober 2023 i Impact Accelerators regi.


Rätt fokus och prioritering med kundresan Fanny Holländer | Oh My

Fanny Holländer från Oh My berättar under den här föreläsningen om hur en stor e-handels kraschade sajt kan vändas till ett tillfälle att bygga varumärke. Lär dig mer om värdet att se på ert företag genom användarnas ögon och hur du får koll på hela användarupplevelsen för att skapa nöjda, lojala, återkommande användare, kunder och ambassadörer.

Det här är en inspelning av en föreläsning från den 5 oktober 2023 i Impact Accelerators regi.


Så bygger du hållbart varumärke
Hållbara Sara

Sara Olsson, mer känd under namnet Hållbara Sara, ger här i utbildningen ”Så bygger du ett hållbart företag” tips och handfasta råd för hur du kartlägger, analyserar, utvecklar, sätter upp hållbara mål samt följer upp och kommunicerar ditt hållbarhetsarbete.

Det här är en inspelning av en föreläsning från den 28 september 2023 i Impact Accelerators regi.


Jobba strategiskt med arbetsgivarvarumärket Mats Långström | Oh My

Den här föreläsningen bygger vidare på föreläsningen om strategiskt varumärkesarbete. Hur kopplar vi ihop vårt varumärkesarbete för att bäst rekrytera, behålla och utveckla medarbetare? Vad är gemensamt i varumärkesplattformen och vilka delar skiljer sig åt? Hur kan vi paketera vårt erbjudande på ett attraktivt sätt?

Det här är en inspelning av en föreläsning från den 21 september 2023 i Impact Accelerators regi..


Bootstrapping – starta företag utan kapital
Jan Svensson | Mikrofonden Sverige

Jan Svensson från Mikrofonden Sverige håller i utbildningen ”Bootstrapping – starta företag utan kapital”. Här ger Jan svar på hur kan du starta ett företag med 1000 kr på fickan, och går även igenom några bootstrappingstrategier som syftar till att minimera kapitalbehovet, t.ex. låna, dela och hyra resurser.

Det här är en inspelning av en föreläsning från den 19 september 2023 i Impact Accelerators regi.


Att ställa om till hållbart företagande
Hållbara Sara

Sara Olsson, mer känd som ”Hållbara Sara”, pratar om vad hållbart företagande är och hur de tre dimensionerna ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet hänger ihop. Syftet med utbildningen är att den som driver företag eller är på väg att starta ett företag ska förstå hur spelplanen håller på att förändras och vilka möjligheter som finns med att bygga hållbart företag från start.

Det här är en inspelning av en föreläsning från den 14 september 2023 i Impact Accelerators regi.


Vässa ditt varumärkesstrategiska arbete med Mats Långström | Oh My

Alla varumärken bygger på samma grunder. Om vi kan få koll på byggstenarna, jobba strategiskt med våra grunder och vår position så kan vi sikta på att vara unika snarare än att vara bäst.

Det här är en inspelning av en föreläsning från den 7 september 2023 i Impact Accelerators regi.

Våra samarbetpartners