Här har vi samlat olika utbildningar, föreläsningar och annat som vi tror kan intressera dig. De flesta aktiviteter är framtagna just för dig som är medlem i Impact Accelerator. För att göra det enkelt har vi lagt alla aktiviteter i datumordning i vårt kalendarium här nedanför.
Vi spelar in våra nätverksspecifika föreläsningar. Du hittar de inspelade föreläsningarna längre ner i kalendariet.
Kalendarium
Coompanion presenterar
Coompanion Jämtlands län och Coompanion Västernorrland presenterar månadens kooperativ: mars 2025.
27 mars 18.30-20.00 Online
coompanion
Månadens kooperativ – Servicecentrum i Övre bygden!
Välkommen till ett inspirationswebinarium med Servicentrum i Övre bygden!
Servicecentrum i Övre bygden blev 2024 utsedda till Årets kooperativ i Sverige! De driver både kommersiella och offentliga tjänster och är en viktig drivkraft för utvecklingen av flera byar över kommungränser i Norrbotten.
Mikael Eliasson berättar om hur bygden genom sitt kooperativ har skapat ett hållbart servicecentrum som driver butik, hemtjänst, taxi och mycket mer – en modell för levande landsbygd!
NyföretagarCentrum Nord erbjuder kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning till nya och blivande företagare på våra verksamhetsorter i Norrbotten.
Visste du att hälften av alla som funderar på att starta företag i Norrbotten vill göra det tillsammans med andra?
Att starta företag med en partner eller i grupp kan öppna dörrar till unika möjligheter och skapa starkare företag.
Välkommen till ett kostnadsfritt webbinarium där Ulrika Sundqvist från Coompanion Norrbotten berättar om de fördelar som kommer med att driva företag tillsammans. Under webbinariet kommer du att få veta mer om: – Fördelarna med att starta företag med andra. – Olika typer av kooperativ och hur de fungerar. – Organisationsformen ekonomisk förening.
Webbinariet är kostnadsfritt men anmälan krävs. Anmäl dig via knappen nedan!
Lär dig hur du kan bygga ett framgångsrikt företag genom samarbete.
Under våren 2025 bjuder vi in till tematräffar inom områden som alla är relaterade till hållbarhet och entreprenörskap där vi vill skapa en självklar plattform för dig som har ett företag, en affärsidé eller brinner för ett bättre samhälle och inte vet riktigt vart du ska börja!
Välkommen till Impact Accelerators medlemsträff den 9:e april på Pensionatet i Piteå!
Har du en idé för en matprodukt som världen bara måste få smaka, eller drömmer du om att skapa en helt unik livsmedelsupplevelse? Då är det här eventet för dig!
Impact Accelerator bjuder in till en inspirerande medlemsträff den 9 april klockan 11.00-13.00 på Pensionatet i Piteå, med fokus på lokala matproducenter – där vi tillsammans utforskar möjligheterna att stärka det lokala matsystemet, dela erfarenheter och skapa nya samarbeten för en hållbar och närproducerad framtid.
Kom och träffa andra engagerade aktörer och få inspiration till att ta nästa steg i ditt eget projekt!
Evenemanget är kostnadsfritt men antalet platser är begränsade. Anmäl dig redan idag!
Hållbara Sara är avfallsingenjören som växlade om till egenföretagare med 30 000 följare på sitt Instagram-konto. Hon är en högt anlitad föreläsare i hela landet inom hållbarhet och slow business.
Vill du driva ett företag med värderingar i fokus? Som maximerar samhällsnytta och har hållbarhet, klimat och miljö självklart integrerat i affärsmodellen? Då är slow business något för dig!
Sara Olsson, ”Hållbara Sara”, gick från utbränd avfallsingenjör till Slow Business – att bedriva ett hållbart företag som passar in i en hållbar livsstil. Under föreläsningen berättar Sara om sin resa från klimatångest, med en utmattning i bagaget, till sitt företag som influencer, föreläsare och konsult. Du lär dig principerna bakom slow business och hur du kan implementera dem i ditt entreprenörskap så att både du, ditt företag och planeten kan blomstra.
I sin roll som VD och affärsutvecklare på Tailorbird agerar Malin Hollström förändringsledare och rådgivare till ledare, styrelser och ledningsgrupper. Som rådgivare tillför hon ny kunskap om ledarskap och tillväxt genom ett starkare organisatoriskt fokus på kunden och den mänskliga upplevelsen.
Att förstå hur människor tänker och agerar kan vara skillnaden mellan att vara inget alternativ och att vara det oemotståndliga valet.
Vi människor fattar långt ifrån alla beslut på logik och för att vinna på marknaden krävs förutom plats i människors hjärnor via exempelvis reklam även en förståelse för människors beteendemönster inför ett val.
Under den här timmen kommer Malin Hollström från Tailorbird visa hur du kan få fler kunder att välja din produkt eller ditt företag genom att fokusera på kundens upplevelse och att eliminera enkla hinder som gör att du inte blir vald.
Hållbara Sara är avfallsingenjören som växlade om till egenföretagare med 30 000 följare på sitt Instagram-konto. Hon är en högt anlitad föreläsare i hela landet inom hållbarhet och slow business.
Rusta dig och ditt företag för framtiden genom att börja bygga cirkulära affärsmodeller.
Hållbariseringen är här för att stanna och kommer påverka företag på marknaden precis som både digitaliseringen och globaliseringen gjort. I framtiden krävs ett högre resursutnyttjande genom nya resurssnåla affärsmodeller – om företag idag säljer sju enheter handlar framtiden istället om att sälja en enhet sju gånger genom nya innovativa affärsmodeller.
Den här föreläsningen riktar sig till dig som är nyfiken på affärsmodeller som bygger på cirkulära och återskapande faktorer som återbruk och återvinning. Du lär dig grundprinciperna för cirkulär ekonomi och får exempel på cirkulära företag i praktiken.
Mats Långström, varumärkesstrateg på Oh My blir er guide på resan. Mats har mer än 25 års erfarenhet inom affärsutveckling, varumärkesstrategi och kommunikationsstrategi där han varit med och byggt upp många starka varumärken.
Alla varumärken bygger på samma grunder. Om vi kan få koll på byggstenarna, jobba strategiskt med våra grunder och vår position så kan vi sikta på att vara unika snarare än att vara bäst.
Att vara bäst eller billigast är som regel alltid sämre än att vara unik. Här får du också konkreta exempel på hur framgångsrika jobbar med att skapa sig en unik position för bättre lönsamhet.
Hur många inlägg i veckan ska man publicera egentligen? Behöver man finnas på alla kanaler? Och vad ska man egentligen publicera?
Vi guidar dig genom sociala medie-djungeln och hjälper dig hitta rätt kanaler och innehåll för just din verksamhet och målgrupp. Föreläsningen passar både dig som precis börjat med sociala medier och dig som har lite mer erfarenhet.
Niklas Berg är en erfaren affärsutvecklare och föreläsare med passion för nya idéer som sticker ut och blir kända. Grundare av ett 10-tal byråer inom marknad- och kommunikation med rollen att komma med kreativa lösningar som gör hela skillnaden. På Tailorbird hjälper Niklas dagligen företag att utveckla nya koncept, affärsområden och varumärken.
Har du någonsin undrat vad som krävs för att ditt företagska bli känt? Eller hur det du gör kan förvandlas till den sortens historia som sprider sig som en löpeld och diskuteras i fikarum?
Alla, från småföretag till storföretag, har en unik historia att berätta, något som kan fängsla ochengagera andra. Men för att verkligen tränga igenom bruset av tusentals budskap vi bombarderas med varje dag, måste vi förstå hur våra hjärnor fungerar och vilka knep som krävs.
Under en timme får du lära dig konsten att upptäcka de berättelser inom ditt företag som har potential att sprida sig som får dig att känna dig stolt. Det är en resa som tar dig från att vara ett företag till att bli en del av det kollektiva samtalet, och det börjar med att lära sig konsten att synas och bli känd.
Hållbara Sara är avfallsingenjören som växlade om till egenföretagare med 30 000 följare på sitt Instagram-konto. Hon är en högt anlitad föreläsare i hela landet inom hållbarhet och slow business.
5 december 12.00 – 13.00 Inspelning tillgänglig
Hållbara Sara
Från klimatångest och utmattning till företagsverksamhet
Inspirerande föreläsning om att bli sjuk av stress och klimatångest och hur man kan vända ångest till handlingskraft och hållbart företagande.
Sara är avfallsingenjören som drabbades av klimatångest men som blev sjuk av stress. I den här föreläsningen berättar Sara om sin resa som utbränd från sitt gamla jobb som avfallsingenjör och hållbarhetsambassadör på jobbet, hemma och i sociala medier som ”hallbarasara”. Hon förklarar även hur en utmattningsdepression förändrat synen på hur vi lever våra liv; på klimatet, karriärsnormer, konsumtion och om hur ett hållbart liv och företagande gjort livet bättre.
Jan Svensson är civilekonomen som utöver sitt arbete som rådgivare på Coompanion i Göteborg även är verksamhetsledare för Mikrofonden Väst samt ordförande för Mikrofonden Sverige.
Det finns många olika sätt att finansiera start av företag och kooperativ. Vid detta tillfälle går Jan Svensson igenom ett stort antal finansieringsverktyg, t.ex. crowdfunding, sponsring, bankfinansiering, riskvilligt kapital, garantier, leasing, ägarkapital mm.
My Dahlstrand är UI och UX-designer på Oh My. My har arbetat på reklambyrå och är en klassisk Art Director i grunden, men har under de senaste åren uteslutande arbetat med digital design och UX.
Lär dig hur du skapar en hemsida för dina besökare, gör den tillgänglig för alla, skapar bättre UX-copy och arbetar med etisk design i den digitala världen!
Hållbara Sara är avfallsingenjören som växlade om till egenföretagare med 30 000 följare på sitt Instagram-konto. Hon är en högt anlitad föreläsare i hela landet inom hållbarhet och slow business.
Lär dig principen för ”slow business” och våga ifrågasätta vedertagna normer om hur och varför företag kan och ska bedrivas. Ifrågasätt tillväxt: för vems skull och på vems bekostnad ska bolag växa och hur? Föreläsningen går igenom hur ”slow business” kan leda till kreativitet och ett varaktigt välmående bortom normerna för hur företag ska bedrivas och myten om företag som enbart vinstdrivande. Hur du och ditt företag kan blomstra utan att överskrida dina – eller planetens gränser.
Mats Långström, varumärkesstrateg på Oh My blir er guide på resan. Mats har mer än 25 års erfarenhet inom affärsutveckling, varumärkesstrategi och kommunikationsstrategi där han varit med och byggt upp många starka varumärken.
I den här lunchföreläsningen fokuserar vi på hur vi kan utveckla vår affärsmodell med hjälp av Business Model Canvas och Value Proposition Canvas. Hur skapar vi ett värdeerbjudande, och hur kan vi tänka kring kundsegment? Och hur hänger allt ihop? Kan vi optimera affären genom återkommande intäkter innan vi tar kostnader? Men framförallt, hur kan vi på sikt skala upp vår affärsmodell?
Hållbara Sara är avfallsingenjören som växlade om till egenföretagare med 30 000 följare på sitt Instagram-konto. Hon är en högt anlitad föreläsare i hela landet inom hållbarhet och slow business.
Ekonomisk hållbarhet och cirkulär ekonomi – vad är det? Ett ekonomiskt system som utvecklas och bygger på återskapande och cirkulära faktorer – till skillnad från dagens linjära ekonomi. Hur kan din affärsidé och din affärsmodell bli mer resurseffektiv och cirkulär? Den här utbildningen syftar till att höja kunskapen om cirkulära materialflöden och affärsmodeller genom praktiska exempel och företag som finns redan idag.
Hur många inlägg/vecka ska man publicera egentligen? Behöver man finnas på alla kanaler? Och vad ska man egentligen publicera? Vi guidar er genom sociala medie-djungeln och hjälper er hitta rätt kanaler och innehåll för just er verksamhet och målgrupp.
Fanny Holländer, art director på Oh My tar er igenom om grunderna i (CX) Customer experience och ger inspirerande exempel på vägen. Fanny har jobbat med design och varumärken i 15 år, och har de senaste 6 åren haft en inriktning mot kundresan/CX.
Hur kan en stor e-handels kraschade sajt vändas till ett tillfälle att bygga varumärke? Under denna föreläsning kommer ni få svar på det och få veta mer om värdet att se på ert företag genom användarnas ögon. Om vi har koll på hela användarupplevelsen så kan vi både rädda upp eventuella fallgropar där det finns en risk att en kund väljer bort er, och skapa minnesvärda upplevelsepeakar som skapar nöjda, lojala, återkommande användare, kunder och ambassadörer.
Hållbara Sara är avfallsingenjören som växlade om till egenföretagare med 30 000 följare på sitt Instagram-konto. Hon är en högt anlitad föreläsare i hela landet inom hållbarhet och slow business.
Utbildningen ger handfasta tips steg-för-stag och område för område för hur du kan bygga hållbart företagande från start eller genomföra en hållbarhetsomställning. Man får också en genomgång över varför företag ska ställa om och anpassa sig till den stora hållbarhets-omställningen som sker. Deltagarna får tips och handfasta råd för man kartlägger, analyserar, utvecklar, sätter upp hållbara mål samt följer upp och kommunicerar sitt hållbarhetsarbete.
Mats Långström, varumärkesstrateg på Oh My blir er guide på resan. Mats har mer än 25 års erfarenhet inom affärsutveckling, varumärkesstrategi och kommunikationsstrategi där han varit med och byggt upp många starka varumärken.
Denna lunchföreläsning bygger vidare på föreläsningen om strategiskt varumärkes-arbete. Hur kopplar vi ihop vårt varumärkesarbete för att bäst rekrytera, behålla och utveckla medarbetare? Vad är gemensamt i varumärkesplattformen och vilka delar skiljer sig åt? Hur kan vi paketera vårt erbjudande på ett attraktivt sätt?
Jan Svensson är civilekonomen som utöver sitt arbete som rådgivare på Coompanion i Göteborg även är verksamhetsledare för Mikrofonden Väst samt ordförande för Mikrofonden Sverige.
Hur kan du starta ett företag med 1000 kr på fickan? Jan Svensson går igenom några bootstrappingstrategier som syftar till att minimera kapitalbehovet. T.ex. låna, dela och hyra resurser. Offentliga resurser, volontärer mm.
Mats Långström, varumärkesstrateg på Oh My blir er guide på resan. Mats har mer än 25 års erfarenhet inom affärsutveckling, varumärkesstrategi och kommunikationsstrategi där han varit med och byggt upp många starka varumärken.
Alla varumärken bygger på samma grunder. Om vi kan få koll på byggstenarna, jobba strategiskt med våra grunder och vår position så kan vi sikta på att vara unika snarare än att vara bäst. Att vara bäst, billigast, snabbast är som regel alltid dyrare än att vara unik.
Hållbara Sara är avfallsingenjören som växlade om till egenföretagare med 30 000 följare på sitt Instagram-konto. Hon är en högt anlitad föreläsare i hela landet inom hållbarhet och slow business.
Vad är hållbart företagande och hur hänger de tre dimensionerna ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet ihop? Hållbarhet är inte en övergående trend och precis som globaliseringen och digitaliseringen kommer ”hållbariseringen” att förändra spelreglerna för företag på marknaden.
I den här utbildningen går vi igenom de övergripande strukturella frågorna inom politik, forskning och globala överenskommelser som företag idag måste förhålla sig till.
Syftet med utbildningen är att den som driver företag eller är på väg att starta ett företag ska förstå hur spelplanen håller på att förändras och vilka möjligheter som finns med att bygga hållbart företag från start.